عاشقان فوتبال
عاشقان فوتبال

عاشقان فوتبال

زندگی نامه ی پله

زندگی نامه پله

متولد: 23 اکتبر 1940، ترس کوراکواز، برزیل

بازیهای ملی: 92

گل های بین المللی: 77

تیم ها: سانتوز، نیویورک کاسموس

افتخارات تیمی: جام جهانی 1958، 1962، 1970

قهرمانان کلوپ جهانی: 1962، 1963

قهرمان ایالت ساوپولو: 1956، 1958، 1940، 1941، 1942، 1944، 1956، 1967، 1968

افتخارات شخصی: مرد سال فوتبال آمریکای جنوبی در سال 1973

« همانطور که بتهون برای موسیقی متولد شد، من برای فوتبال به دنیا آمدم» جملاتی با شکوه و مبتکرانه مگر زمانی که در مورد نابغه فوتبال برزیل، پله، مطرح شوند.

یک خبر، با چهار بار قهرمانی جام جهانی، ربته اول، 283 گل درجه یک، که 12 تای آن را در فینال مسابقات جام جهانی زد

یکی از اعضای بازیکنان جادویی برزیل که بزرگترین جوایز سالهای 1958، 1962 و 1970 را به خود اختصاص داد. ولی همانطور که مجموعه ای از نت های درهم و برهم یک سمفونی را برای بتهون نمی ساختند، آمار هم نمی توند عظمت بازی این نوابغ را به معرض نمایش گذارد، مهارتهای زیبا، سرعت حیرت آور،‌قدرت کنترل توپ و در آخر لباس های زرد و آبی معروفشان در بین این همه ستاره، پله بهترین بود.

باید بی انعطاف پذیر، چابک و قوی به نظر می رسید قادر بود با توپ هر کاری که می خواهد بکند. به راحتی از عوامل دفاعی می گذشت و هر بار که موقیتی پیش می آمد همه منتظر عملیاتی خیره کننده از او بودند و برزیل فوتبالی پر ماجرا را ارائه می کرد، همواره درحمله بود همه چشمها خیره به نتیجه مسابقه هیچ کس نمی تواندصداهای تشویق تماشاگران به هیجان آمده را فراموش کند: « برا - زیل ش ش ش ، برا - زیل ش ش ش » این نوع تشویق اولین بار در شیلی در بازیهای جام جهانی 1962 به گوش رسید و طرفداران انگلیسی برزیل نیز به تقلید آن پرداختند. ابتدا نام بازیگران بلند گفته می شود که با انفجار از صدای دست زدن تماشاچیان و به دنبال آن آوای: ایی - یه ادو (ee- ay-adeo) تمامی ورزشگاه را فرا می گرفت
. بعد از سه دهه ممکن است این آوازها دستخوش تغییرات شده باشند ولی این فوتبال برزیلی پله بود که به جهانیان نایان می شد.

پله در یک محله فقیر نشین «ترزکوآکوز» (Tres coracoes) در سال 1940 بدنیا آمد. پدرش که به دوندینو معروف بود یک فوتبالیست بود ولی به شهرت پسرش دست نیافت. پله از زمانی که یاد گرفت به توپ ضربه بزند عاشق فوتبال بود ولی مادرش از این علاقه زیاد راضی نبود زیرا شوهرش از مسابقات پول کمی برای خانه می آورد و مادر پله به دنبال راه بهتری برای سرنوشت پسرش بود.

مهارت زودرس پله خیلی زود مورد توجه دی بریتو (debrito) یکی از اعضای تیم ملی برزیل قرار گرفت و او مهارتهای لازم را به پله آموخت در سال 1954 در 14 سالگی به عضویت باشگاه قهرمانان جوانان «باورو» (bauro) در «ساوپولو» درآمد. در 16 سالگی علیرغم جراحت زانو که می رفت تا مشکلاتی را در زندگی حرفه ای ایجاد کند، پله به «سنتوز» رفت و تا پایان سال 1974 در آنجا ماند. پله و سانتوز با هم افسانه شده بودند در اروپا سفر می کردند و بازیهای دوستانهای را پشت سر می گذاشتند اما در سال 1972 پله دوباره به باشگاه معروف خود بازگشت.

جام جهانی 1958 در سوئد بود که عرصه را برای نشان دادن نبوغ پله باز کرد. او 17 ساله بود و یک سال پیش برنده اولین جام دوران ورزشی اش شده بود. اما با جراحت به سوئد آورده شد آخرین بازی گروه که بین برزیل و روسیه در گوتنبرگ انجام شد اجازه بازی پیدا نکرد. برزیل این بازی را 2-0 برد و با پاس گلی که برای واوا آماده کرد نوید تولد یک قهرمان را داد.

در مرحله 4. 1 نهایی برزیل در مقابل ولز بازی می کرد. برزیل در این بازی 1-0 پیروز شد و پله زننده تک گل بازی بود.

این اولین گل ملی پله در جام جهانی بود و در پایان بازی های فینال پله 6 امتیازی شده بود.

3 حرت عالی او در مقابل فرانسه در بازیهای 2. 1 نهایی با دو گلی که در بازی فینال به سوئد زد تکمیل شد. یکی از گلهای او توسط کارشناس و نویسنده فوتبال «برایان گرانویل» در کتابش به نام داستان جام جهانی «تلاش نفس بر» نام گرفت:

سخنان نویسنده :] در منطقه پلانتی توپ بلندی را با ران پایش مهار کرد و به سرش رساند و با چرخشی آن را از سوسون گذراند[. پله همه گل ها را ساخته بود و باعث شکست 5-2 سوئد در مقابل دیدگان هموطنان خود و در مهین خودشان شده بود. برزیل برای اولین بار قهرمان جام جهانی شده بود و قهرمان جوان ما می رفت که در راه شهرت و ترقی بین المللی خود گام بردارد.

در سال 1962 برزیل پادشاه بی شک فوتبال و پله قهرمان بازیکن جهانی بود او تنها 21 سال داشت و به نظر می رسد که بازیهای فینال شیلی به محبوبیت پله خدشه وارد کند!!!

اولین بازی آنها در برابر مکزیک بود. برزیل این بازی را 2-0 برد و پله با گل درخشان خود که پس از رد کردن 4 بازیکن خط دفاعی آن را به ثمر رساند دوباره درخشید ولی در بازی بعدی با نتیجه 0-0 در مقابل چک و اسلواکی پله دچار کشیدگی و پارگی عضلات شد و از بازیهای بعدی کناره گرفت. برزیل در این مسابقات برای دومین بار قهرمان شد و در فینال چک اسلواکی را 3-1 شکست داد. ولی اگر سال 1962 برای پله سال خوبی نبود سال 1964 بدتر بود چه برای پله و چه برای تیم کشورش .

سال افتخار و پیروزی تیم انگلیس، سالی که برزیل کاپ را بعد از 12 سال واگذار کرد و بعد تیم برزیل در اولین مرحله دوره بازیها جام جهانی را ترک گفت. این درست وقتی بود که پله توسط بازیکنان پرتقال ضربه خورده بود. برزیل در این سال فقط 3 بازی داشت که هر سه در «ورزشگاه گودیسون پارک باشگاه اورتون» انجام شد. آنها با یک نتیجه قابل قبولی 0-2 بلغارستان را شکست دادند که یکی از گلها را په از روی یک ضربه آزاد به ثمر رساند. در بازی دوم که پله مجروح شد تیم برزیل 1-3 مغلوب تیم لهستان شد. پله دربازی تهاجمی با پرتغال حضورداشت ولی به زودی معلوم شد که هنوز سلا متی کامل خود را باز نیافته است. مربی تیم بعد از شکست باور نکردنی در مقابل لهستان هدف تغییر در وضعیت تیم ایجاد کرده بود که در این بازی هیچ تفاوتی ایجاد نکرد. علیرغم جراحتهای زیاد به پله با وضع نامناسبی که داشت از طرف داور انگلیسی، جورج مک کیب، (George Mc cobe) اجازه بازی در زمین داده شد و پرتقال 3 بر 1 برزیل راشکست داد.

پله عهد کرد که دیگر در هیچ جام جهانی ظاهر نشود ولی در سال 1970 او نظر خود را عوض کرد. اینبار بازی ها در مکزیک سوزان برگزار می شد و برزیل یکی از بهترین و مقاومترین تیم های حاضر بود.

پله که در آن سالها یک مرد 29 ساله بود، بازیکن کار کشته ای شده بود که اینبار به همراه بزرگانی چون دی ولینو، توستائو و جیرزینو یک تیم تهاجمی را ساخته بودند. در اولین بازی در برابر چک و اسلواکی به نتیجه 4 بر 1 دست یافتند. گل اول توسط ری ولینودریک ضربه آزاد و دومی توسط پله زده شد و دوتای آخر را جیوزینو به ثمر رساند.

بازی بعد در مقابل انگلستان بود و چه بازی هیجان آوری بود بسیاری از کارشناسان به تیم انگلستان به خاطر پیروزی سال 1966 بسیار با احترام می نگریستند.

آلن مولری (Alan Mullery) به عنوان بازیگر کنترل کننده پله گماشته شده بود تا به نوعی جلوی بازی هنرمندانه اش را بگیرد ولی آیا می توان یک نابغه را کنترل کرد. دو دقیقه دهم، پله نه تنها از او بلکه از خط دفاع تیم انگلیس هم گذشته بود تا توپ را به جیزنیو برساند. این توپ چیزی کمتر از یک گل نداشت و درست در هنگامی که توپ وارد دروازه لی شد توپ با ضربه دست، گوردون بانلکس مهار شد. پله در مقابل میلیون ها نیز به مقام «وزیر ورزش برزیل» دست یافت و هنوز بعد از گذشت سالها او چنان عظمتی دارد که هر بار نام تیم برزیل مطرح می شود اولین نامی که بر لبها جاری می شود« پله » است....یکه و تنها

  

 با تشکر از شما نظر یادتون نره